Ako si správne vybrať prilbu na motorku a všetko čo potrebujete o prilbách vedieť
Milovníci motocyklov vedia, že pri jazde je kľúčová bezpečnosť. A je jedno, či jazdíte po otvorenej ceste, lesnej či poľnej ceste, alebo ste podľahli offroadu. Kvalitná prilba je najdôležitejším bezpečnostným vybavením, do ktorého sa naozaj oplatí investovať. Správna prilba vás nielen ochráni pred zranením, ale poskytne aj pohodlie a štýl.
Pohodlie je v poriadku. Štýl je v poriadku. Najdôležitejšou požiadavkou pri výbere prilby je však to, aby moto prilba na vašej hlave perfektne sedela. Ak je príliš veľká, nemôže fungovať tak, ako má. Na druhej strane, ak je príliš tesná, bude jednoducho nepohodlná. Niekedy to môže byť až také rušivé alebo bolestivé, že ju jednoducho prestanete nosiť.
Hľadanie perfektnej prilby môže byť náročná úloha. Možností je niekoľko. Na výber máte integrálne prilby, otvorené, preklápacie, motocrossové, enduro a mnohé ďalšie. Ako si správne vybrať? Čo zohľadniť pri výbere a na čo si dať pozor?
Prilba na motorku – história
Prilby na motorky majú bohatú históriu, ktorá siaha až do začiatku 20. storočia. Už majú viac ako sto rokov, a predsa sú oproti motocyklom stále pomerne mladé. V archívoch môžete nájsť informácie o prvom motocykle z roku 1867, ktorý vytvoril Sylvester Howard Roper. Išlo skôr o drevený bicykel, na ktorý sa pripevnil malý parný stroj.
Prvý motocykel so spaľovacím motorom vytvorili Gottlieb Daimler a Wilhem Maybach v roku 1885 – budúci zakladatelia Mercedesu – ktorí ho nazvali „Reitwagen“; v preklade „jazdiace auto“. Tak sa zrodili prvé motocykle a vznikali prvé značky, ako Harley, Triumph, Indian, Norton a iné.
Prvá motocyklová prilba bola vynájdená v roku 1914, teda až o 47 rokov neskôr. A práve tých 47 rokov ukázalo, že jazda na motocykli je rýchla, často nepredvídateľná a nebezpečná.
Pod úplne prvú helmu na motorku sa podpísal britský fyzik Eric Gardner, ktorému nedalo spávať veľké množstvo zranení hlavy, ktoré utrpeli jazdci pri nehodách. Mnohé mali vážne až smrteľné následky. Vyvinul preto prilbu, ktorá mala zakryť hlavu a poskytnúť ochranu. Gardnerovi sa podarilo zaviesť povinné používanie prilby pre jazdcov na pretekoch TT na ostrove Man. Boli to však veľmi jednoduché prilby vyrobené prevažne z kože.
V roku 1941 sa prilba stala povinnou pre motocyklistov britskej armády, a to vďaka lekárovi Hughovi Cairnsovi. Lekár po preskúmaní smrti armádneho dôstojníka Lawrencea z Arábie v roku 1935 vypracoval štúdiu, v ktorej poukázal na to, že mozgové lézie, ktoré utrpel Lawrence, sa zhodovali s ďalšími zraneniami po nehodách na motocykli, pri ktorých nebola použitá ochranná prilba. Povinné prilby používané v 2. svetovej vojne boli vyrobené z gumy a korku. Stále neposkytovali dostatočnú ochranu.
O niekoľko rokov neskôr, v roku 1953, Charles F. Lombard, výskumník vzdušných síl Spojených štátov amerických, patentoval prvú motocyklovú prilbu s modernou štruktúrou, ktorá kombinovala tuhú vonkajšiu škrupinu s čalúnením na vnútornej strane. Tento dizajn bol významný, pretože predstavoval spojenie medzi ochranou a pohodlím, čo zlepšilo celkovú účinnosť prilby pri ochrane jazdca.
Od tej doby sa vývoj motocyklových prilieb neustále zdokonaľuje, pričom sa používajú moderné materiály a technológie na zlepšenie bezpečnosti, pohodlia a výkonu. Prilby sa stali nevyhnutnou súčasťou výstroja motocyklistov a ich používanie je povinné v mnohých krajinách po celom svete, aby sa minimalizovalo riziko zranenia hlavy pri nehodách.
Aké sú výhody nosenia prilby pri jazde na motorke?
Jazda na motocykli môže byť neuveriteľne príjemným a osviežujúcim zážitkom, ale bezpečnosť by mala byť vždy na prvom mieste. Tu je niekoľko dôležitých výhod a benefitov, ktoré prináša pravidelné a zodpovedné nosenie helmy.
Nosenie prilby môže znížiť riziko úmrtia
Nosenie motocyklovej prilby vám môže zachrániť život. Existujú štúdie, ktoré poukazujú na to, že nosenie certifikovanej moto prilby môže znížiť riziko úmrtia u motorkárov až o 37 %.
Nosenie prilby vás môže ochrániť pred poraneniami hlavy
Traumatické poranenia hlavy môžu mať vážne a trvalé následky tak pre zdravie, ako aj pre kvalitu života motocyklistu. Hoci zo zákona máte povinnosť poistiť motorku na zodpovednosť za škody spôsobené prevádzkou motorového vozidla, toto poistenie vás pred zranením neochráni. Na to slúži prilba. Prilba dokáže poskytnúť ochranu hlavy pred nárazmi a absorbovať časť energie z nehody, čím minimalizuje riziko závažných zranení.
Prilba vás môže ochrániť pred inými zraneniami a znetvorením tváre
Prilby s ochrannými štítmi poskytujú ďalšiu ochranu pred rôznymi druhmi zranení a znetvorením tváre. Tieto štíty môžu pomôcť minimalizovať riziko poranení zubov, očí a tváre v prípade nehody alebo priameho nárazu.
Je dôležité si vybrať prilbu s vhodným typom ochranného štítu a uistiť sa, že je správne nainštalovaný a upevnený, aby poskytoval čo najväčšiu ochranu. Táto jednoduchá kontrola prilby pred každou jazdou môže prispieť k vašej celkovej bezpečnosti.
Prilba vás môže ochrániť pred slnečným žiarením a poskytne vám lepšiu viditeľnosť
Slnečné žiarenie môže mať negatívny vplyv na zrak a spôsobiť oslnenie, čo môže zvýšiť riziko nehody alebo zmenšiť schopnosť jasne vidieť cestu a potenciálne nebezpečenstvá. Prilby s integrovanými slnečnými clonami môžu účinným spôsobom chrániť oči pred týmito škodlivými účinkami slnečného žiarenia, minimalizovať oslnenie z reflektovaného svetla na ceste a zlepšiť bezpečnosť jazdy na motocykli.
Prilba chráni vaše oči pred cudzími predmetmi a hmyzom
Hmyz, kamene a iné cestné nečistoty môžu predstavovať reálne nebezpečenstvo počas jazdy na motocykli, a preto je dôležité chrániť si oči. Priehľadné štíty na tvár pripevnené k prilbám poskytujú dodatočnú ochranu očí pred rôznymi nečistotami a predmetmi, ktoré by mohli spôsobiť zranenie. Okrem priehľadných štítov môžete používať špeciálne motocyklové okuliare alebo iné ochranné okuliare na minimalizovanie rizika poškodenia očí a zraku.
Prilba môže pomôcť ostatným ľuďom, aby si vás ľahšie všimli
Farby, vzory a rôzne reflexné prvky na prilbe môžu zohrávať dôležitú úlohu pri zvýšení viditeľnosti motocyklistu pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Tieto estetické prvky nie sú len spôsobom vyjadrenia individuality, ale môžu zlepšiť bezpečnosť jazdy na motorke. Zvýšená viditeľnosť môže byť zvlášť dôležitá v hustej premávke alebo za zhoršených svetelných podmienok.
Prilba udrží vašu hlavu v suchu a teple
Prilba na motorku môže poskytnúť dôležitú ochranu hlavy aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach. Keď sa vydáte na jazdu v chladnom počasí, prilba môže poskytnúť určitú izoláciu a udržať vašu hlavu v teple. V prípade daždivého počasia chráni vašu hlavu pred vlhkosťou a dažďom.
Idete príkladom
Ako dospelí by ste mali byť vzorom pre vaše deti. Vaše činy môžu mať veľký vplyv na ich správanie a rozhodnutia v budúcnosti. Nosenie prilby počas jazdy na motocykli je dôležitým príkladom bezpečnosti a zodpovednosti, ktorý môžu od vás prirodzene odkukať. Pomáhate im tak pochopiť, že ochrana hlavy je neodmysliteľnou súčasťou bezpečnej jazdy a že je dôležité chrániť sa pred možnými rizikami a nebezpečenstvami.
Nosenie moto prilby je povinné zo zákona
Predtým, ako si predstavíme rôzne typy prilieb na motocykel, poďme sa pozrieť, čo na to hovorí zákon. Táto povinnosť je ukotvená v zákone č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. § 5 ods. 1 okrem iného hovorí:
…vodič motorového vozidla kategórie L a jeho spolujazdec sú tiež povinní počas jazdy používať na hlave riadne upevnenú ochrannú prilbu určenú pre motocyklistov; to neplatí pre vodiča vozidla vybaveného bezpečnostnou kabínou alebo ochranným bezpečnostným rámom, ktoré je vybavené bezpečnostnými pásmi, a jeho spolujazdca.
Zo zákona jasne vyplýva, že jazdec na motocykli aj spolujazdec musia mať počas jazdy na hlave ochrannú prilbu. Je to podobné ako s povinnosťou nosiť pracovné oblečenie na pracoviskách, kde sú zvýšené podmienky na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci. Aj tu za porušenie povinnosti znášate následky. Ak nedodržíte povinnosť nosenia prilby počas jazdy na motorke, môže vám byť udelená pokuta vo výške50,- EUR.
Typy prilieb na motorku
Všetky motocyklové prilby sú navrhnuté tak, aby chránili vašu hlavu. Aj keď majú podobné vlastnosti, ako je tvrdá vonkajšia škrupina, vložka pohlcujúca energiu, komfortná vnútorná výstelka a remienok na bradu, ktorý drží prilbu na hlave, môžete si všimnúť, že niektoré prilby zakrývajú väčšiu časť hlavy ako iné. S akými tipmi prilieb na motorku sa môžete stretnúť?
Integrálne prilby sú jednoznačne najpopulárnejším typom motocyklovej prilby. Celotvárovú prilbu spoznáte na prvý pohľad. Pokrýva celú tvár a celú hlavu. Chráni navyše vašu bradu a čeľusť pred možným nárazom v prípade nehody.
Tieto prilby na motorku majú jednoliatu konštrukciu. Nič sa tu nedá odklopiť ani vysunúť. Vďaka tomu sú pevné, bezpečné a majú vynikajúcu aerodynamiku. Poskytuje dostatočnú ochranu pred dažďom, vetrom a vonkajším hlukom.
A čo nevýhody? Okrem obmedzeného prístupu k tvári majú celotvárové prilby tendenciu byť podstatne teplejšie ako iné prilby. To môže byť skvelé pre zimných jazdcov, ale nepohodlné pre tých, ktorí radi vyrážajú na cesty aj v horúcich letných dňoch. Určite odporúčame venovať pozornosť odvetrávaniu.
Ďalšou nevýhodou integrálnych prilieb je to, že sú zväčša objemné a ťažké, čo môže niektorých jazdcov odradiť. Tiež bývajú drahšie ako iné typy prilieb.
Integrálna prilba na motorku je vhodná pre jazdcov, ktorí majú radi rýchlosť a chcú čo najlepšiu bezpečnosť. Ak jazdíte pomaly, aby ste si vychutnali krásy prírody, poobzerajte sa skôr po inom type prilby.
Celotvárové prilby sa ďalej rozdeľujú na:
●cestná celotvárová motorkárska prilba – najvhodnejšia na jazdu na ceste. Je skvelá pre rýchlu jazdu a ponúka vynikajúcu ochranu pred vetrom a dažďom.
●pretekárska celotvárová prilba na motorku – priezor môže byť mierne vyvýšený, aby poskytol lepšiu pozíciu pre pretekára. Pretekárska prilba je zvyčajne drahšia ako cestná prilba kvôli použitým materiálom a špecifickým certifikáciám.
Výhody celotvárovej prilby:
●Najpopulárnejší typ prilby na motorku.
●Ponúka najväčšiu ochranu.
●Vynikajúca aerodynamika.
●Väčšina celotvárových prilieb je vodotesná.
●Ideálna pre jazdy v zimných mesiacoch.
Nevýhody celotvárovej prilby:
●Môže v nej byť príliš teplo.
●Priezory sa môžu v chladnom/vlhkom počasí zahmlievať.
●Obmedzený prístup k tvári.
●Zvyčajne sú objemné a ťažké.
●Často drahšie ako iné typy prilieb.
Otvorené motocyklové prilby
Otvorené prilby sú mimoriadne obľúbené medzi jazdcami na cruiseroch a skútroch. Otvorená prilba má neodmysliteľný vintage nádych a dobre sa hodí k štýlovým mestským motocyklom. Je ideálna najmä do horúceho počasia.
Ako už názov napovedá, zakrýva len hlavu, čelo a uši. Tieto prilby sú ľahké, vďaka čomu sú pohodlné najmä na krátke jazdy.
Nie je to práve najbezpečnejšia voľba, pretože nezakrýva bradu a čeľusť jazdca, čím ho vystavuje riziku zranenia. Je zvyčajne hlučnejšia ako celotvárová prilba.
Najznámejšie sú dva typy otvorenej motorkárskej prilby:
Modulárne prilby, tiež známe ako flip-up prilby, ponúkajú to najlepšie z celotvárových a otvorených prilieb. Sú známe aj ako výklopné prilby na motorku, pretože môžete vyklopiť chránič brady a priezor na vrch prilby, keď chcete mať pocit otvorenej prilby. To je užitočné najmä vtedy, ak jazdíte v skupinách a chceli by ste sa spolu rozprávať bez toho, aby vám prekážal chránič brady. Ľahko sa dokážete najesť alebo napiť na odpočívadlách.
Sú o niečo ťažšie, pretože majú pánt, ktorý uľahčuje obsluhu chrániča brady. Zvyčajne stoja oveľa viac ako otvorené prilby, ale môžu byť cenovo dostupnejšie ako niektoré prémiové celotvárové prilby.
Existujú aj tzv. preklápacie prilby – druh modulárnej prilby – ktoré umožňujú odstránenie bradovej časti úplným preklopením do zátylku, na zadnú časť prilby.
Výhody výklopnej a preklápacej prilby na motorku:
●Dobrá úroveň ochrany.
●V zime udrží vašu tvár v teple.
●Predná čas sa dá vyklopiť, aby ste mohli hovoriť s ľuďmi alebo sa napiť a najesť.
Nevýhody výklopnej a preklápacej prilby na motorku:
●Niektoré výklopné prilby sú hlučnejšie vďaka dizajnu škrupiny.
●Sú zvyčajne ťažšie.
●Priezory sa môžu stále zahmlievať v chladnom/vlhkom počasí
●Niekedy vyzerajú objemnejšie a menej uhladené ako bežné celotvárové helmy na motorku.
Polovičné prilby na motorku
Polovičné prilby sú tie najmenšie prilby. Zakrývajú vašu hlavu, zvyčajne od temena čela až po polovicu zadnej časti hlavy. Sú mimoriadne obľúbené u jazdcov na cruiseroch a historických motocykloch.
Polovičné prilby poskytujú minimálne požadovanú úroveň krytia. Dokonca aj škrupina chrániaca temeno hlavy je zvyčajne menej odolná voči nárazom. Sú ľahké, stoja podstatne menej a nevyžadujú príliš veľa miesta na skladovanie. Tiež sa ľahko nosia. Nie sú však také účinné ako celotvárová prilba, keďže nechránia úplne hlavu jazdca.
Väčšina polovičných prilieb nie je vybavená šiltom ani plexi, preto si musíte dokúpiť ochranu zraku v podobe moto okuliarov.
Na polovičných prilbách je minimum technologických vymožeností, ako sú reproduktory Bluetooth, pretože tam nie je priestor na implementáciu funkcií. Preto existuje len málo možností upgradu pre tento štýl prilby.
Výhody polovičnej prilby na motorku:
●Obľúbená pre svoj retro dizajn.
●Je ľahká a skladná.
●Patrí medzi najlacnejšie typy motorkárskych prilieb.
●Ideálna, ak chcete cítiť vietor na tvári.
Nevýhody polovičnej prilby na motorku:
●Minimálna úroveň krytia.
●Najmenej účinná zo všetkých typov prilieb na motocykel.
Motokrosové alebo terénne prilby majú vo všeobecnosti hranatý vzhľad s výraznou bradou, špicatými bokmi a veľkým šiltom. Keďže jazda na motocykli v teréne sa spája s vysokou fyzickou námahou, motocrossové prilby sú ľahké, čo je lepšie pre váš krk pri nadskakovaní na nerovnom povrchu. Sú vyvinuté pre maximálne prúdenie vzduchu, čo je oceňované najmä počas terénnej jazdy v teplejších mesiacoch.
Terénne motorkárske prilby majú vo vnútri menšiu izoláciu, no aj napriek tomu poskytujú prémiovú úroveň ochrany v oblasti brady vďaka jednodielnej konštrukcii.
Súčasťou prilby je šilt, podobne ako ho má čiapka-šiltovka, ktorý chráni jazdca pred slnkom. Navyše, ak jazdíte za ďalším jazdcom na prašnej alebo rozblatenej ceste, štít znesie množstvo prachu a blata zo zadného kolesa motocykla jazdiaceho pred vami.
Prilba má predĺženú ochranu brady pre lepšiu ventiláciu. Toto je obzvlášť dôležité pri jazde na trailoch pri nižších rýchlostiach. Na rozdiel od cestných prilieb tento typ nemá priezor. Na ochranu zraku jazdci nosia okuliare.
Výhody terénnej prilby na motorku:
●Je ľahká, zároveň dostatočne chráni váš krk.
●Poskytuje maximálne prúdenie vzduchu.
●Ideálna na terénnu jazdu v teplom počasí.
●Ochrana pred slnkom, prachom a blatom.
●Sú zvyčajne pestrofarebné, čo pomáha zlepšiť viditeľnosť.
Nevýhody terénnej prilby na motorku:
●Nie veľmi vhodná na cestné použitie.
●Menšia vnútorná izolácia.
●Nie je vodotesná.
●Bez priezoru, nutná investícia do ochranných okuliarov.
●Jazda v zime s terénnou prilbou je len pre otužilcov.
Sú skvelou voľbou pre jazdcov, ktorí chcú jazdiť na ceste aj v teréne bez toho, aby si museli kupovať dve špeciálne prilby. Na prvý pohľad vyzerajú porovnateľne s terénnou verziou, pretože tiež majú veľké priezory a spodné lišty na brade. Ich vnútro sa však podobá skôr celotvárovej prilbe, sú dobre polstrované a zároveň pohodlné.
Stále sú vo vnútri priestrannejšie, ako napríklad celotvárové prilby, ale väčšina z nich je vybavená uzatvárateľnými vetracími otvormi a bradovými deflektormi, aby vám do helmy zospodu nefúkalo, chránia vás pred chladom a hmyzom.
Enduro prilby sú vyvinuté tak, aby priniesli to najefektívnejšie z oboch svetov, takže ich môžete využiť na ceste aj mimo nej. Priezor nechajte sklopený v náročnom teréne alebo pri väčšej rýchlosti, pri jazde po ceste priezor zdvihnite pre lepšie vetranie a použite okuliare.
Tieto moto prilby sú svojou povahou dvojúčelové, takže sú drahé a musia sa dobre udržiavať.
Výhody enduro prilby na motorku:
●Duálne využitie - na cestu aj do terénu.
●Terénny štýl, poskytuje však väčšie pohodlie.
●Štít funguje dobre na blokovanie oslnenia pri jazde na diaľnici.
●Vzdušný dizajn pomáha predchádzať zahmlievaniu a roseniu priezoru v zlom počasí.
Nevýhody enduro prilby na motorku:
●Pri vyšších rýchlostiach na diaľnici nie veľmi príjemné.
Pri jazde na motocykli je prilba povinným vybavením bez ohľadu na vek. Preto je dôležité, aby aj vaše deti mali pri jazde správne sediacu moto prilbu, ktorá bude slúžiť ako ochranný štít pri prípadnej nehode.
Všetky detské moto prilby podliehajú prísnym európskym normám a spĺňajú najvyšší štandard bezpečnosti. V ponuke môžete nájsť prilby rôznych typov, veľkostí i farebných prevedení. Určite nezanedbajte pridanie reflexných prvkov. Táto naša rada platí dvojnásobne pri jazde za zníženej viditeľnosti. Viete, prečo používať reflexné prvky?
Prilba na skúter, prilba na chopper…
Pri výbere správnej prilby na motocykel by ste mali zohľadniť aj spôsob vašej jazdy, terén, po ktorom najčastejšie jazdíte, tiež typ motocykla, ktorý vlastníte. Akú prilbu zvoliť na cestu a akú na enduro?
●Prilba na skúter: Ideálna je otvorená prilba s odklopným priezorom, ktorý poskytuje ochranu pred vetrom a hmyzom, ale zároveň umožňuje pocit slobody a dobrú ventiláciu. Helma by tiež mala mať chránič brady.
●Prilba na štvorkolku: Pre aktivity ako štvorkolky alebo enduro by bolo vhodné zvoliť ľahkú prilbu s ochranou brady, šiltom a možnosťou pripojiť priezor na ochranu očí. Prilba by mala byť odolná voči nárazom a zároveň poskytovať dostatočnú ventiláciu.
●Prilba na chopper: Ak štartujete vášho choppra, zíde sa vám otvorená prilba s ochranným štítom alebo bez. Nostalgickí jazdci na choppri zas nedajú dopustiť na polovičné prilby v retro dizajne.
●Prilba na motocross: Pre motokros by ste mali zvážiť ľahkú prilbu s maximálnou ochranou brady a so šiltom. Dôležité je, aby mal voľný priestor pre motokrosové okuliare a aby bol dostatočne aerodynamický.
●Prilba na jazdu po ceste: Pre rýchlu jazdu na cestách by ste mali hľadať motorkársku prilbu, ktorá je odolná, aerodynamická a má kvalitné vnútorné čalúnenie. Mala by poskytovať ochranu hlavy, brady aj očí, takže by mala mať integrované ochranné prvky a možnosť pripojiť štít na ochranu pred vetrom a hmyzom.
Ako si správne vybrať prilbu na motorku?
Účelom prilby je chrániť hlavu jazdca v prípade nárazu alebo nehody. Prilby však chránia aj vaše oči a tvár pred kameňmi, prachom a hmyzom.
Okrem oblečenia by ste mali tiež investovať do kvalitnej moto prilby. Dokáže zlepšiť váš pocit z jazdy v náročných poveternostných podmienkach, ako je jazda v daždi, v zime, ale aj vo vysokých teplotách.
Okrem bezpečnosti a ochrany je však pri výbere motocyklovej prilby potrebné zvážiť niekoľko ďalších faktorov.
Certifikácia a homologizácia ECE 22.06
Pri výbere a kúpe motorkárskej prilby by ste mali mať na pamäti, že prilby musia spĺňať určité normy bezpečnosti, aby boli považované za vhodné na použitie. Motocyklové prilby sú certifikované podľa viacerých štandardov: v USA podľa normy DOT, v Austrálii je to norma AU, v Japonsku norma JIS T a v Európe podľa normy ECE. Od roka 2021 platí európska norma ECE 22.06.
Smernica sa sústreďuje na testy odolnosti s viacerými požiadavkami a väčším počtom bodov nárazu, pri ktorých sú prilby vystavené rôznym nárazovým podmienkam. Predošlá smernica
testovala nárazy v 5 bodoch: predná časť, horná časť, zadná časť a boky prilby a test upínacieho mechanizmu. V novej norme je pridaných ďalších 4-6 testovacích bodov (v závislosti od typu prilby), testy sú teda prísnejšie a poskytujú lepší prehľad o bezpečnosti každej prilby.
Ako zistiť, či je prilba homologovaná podľa ECE 22.06? Skontrolujte štítok na podbradnom remienku a ak sú prvé dve čísla vedľa značky E 06, znamená to, že prilba je homologovaná podľa ECE 22.06. Prilby s homologizáciou ECE 22.05 sa mohli predávať do januára 2024. V súčasnosti by mali byť dostupné na predaj iba prilby s novou homologizáciou.
Jazdci majú naďalej povolené nosiť prilby aj so starším označením, no mali by si uvedomiť, že nová prilba im poskytne väčšiu ochranu. Prilby s certifikáciou ECE 22.06 sú odolnejšie voči opotrebovaniu, nárazom, odreninám a pod.
Správna veľkosť
Správna veľkosť prilby je kľúčom k bezpečnosti pri jazde na motocykli. Vyberte si prilbu, ktorá dokonale sedí na vašej hlave. Pri nákupe sa uistite, že prilba je pohodlná a neohrozuje váš pohyb ani pohodlie. Je lepšie vybrať menšiu veľkosť, ktorá tesne objíma vašu hlavu. Na začiatku sa vám môže zdať príliš tesná, ale po čase sa prilba prispôsobí tvaru vašej hlavy.
Aby ste si vedeli vybrať správnu veľkosť prilby – to sa týka aj detských prilieb– potrebujete poznať obvod hlavy. Jednoducho si ho zmerajte. Použite krajčírsky meter a omotajte si ho okolo hlavy tesne nad ušami, pokračujte cca 2 cm nad obočím a cez najhrubší bod v zadnej časti hlavy. Porovnajte si nameraný obvod s tabuľkami veľkostí, ktoré poskytujú výrobcovia, aby ste určili správnu veľkosť prilby. Všeobecne uvádzané veľkosti sú:
●49 – 50 cm = XXXS
●51 – 52 cm = XXS
●53 – 54 cm = XS
●55 – 56 cm = S
●57 – 58 cm = M
●59 – 60 cm = L
●61 – 62 cm = XL
●63 – 64 cm = XXL
●65 – 66 cm = XXXL
Materiál prilby na motorku
Bez ohľadu na to, aký typ prilby si vyberiete, jej konštrukciu tvorí tvrdá vonkajšia škrupina, penová vložka (EPS vložka), mäkká vložka a remienok na bradu.
Škrupina je prvá vec, ktorú uvidíte, keď sa pozriete na motocyklovú prilbu. Je to tvrdý vonkajší povrch prilby, ktorý znesie hlavný nápor nárazu. Na vytvorenie škrupiny prilby je možné použiť množstvo materiálov a každý z nich je bezpečný a účinný. Hlavným rozdielom medzi jednotlivými typmi je správanie materiálu pri náraze.
Termoplast (polykarbonát) a ABS plast
Termoplast je odolný voči nárazom a prieniku cudzích predmetov a je účinný pri nárazoch pri nízkej rýchlosti. ABS plast je ďalší veľmi odolný materiál, ktorý je schopný odolať silným nárazom a chrániť vnútro prilby. Dobre odoláva atmosférickým vplyvom a UV žiareniu.
Prilby z plastu sú vo všeobecnosti ťažšie ako prilby z iného materiálu, ale poskytujú vynikajúcu ochranu a sú často cenovo dostupnejšie.
Kompozit
Kompozit predstavuje viac vrstiev rôznych materiálov, vrátane sklenených vlákien, uhlíkových vlákien a kevlaru, ktoré majú vynikajúce vlastnosti z hľadiska odolnosti a bezpečnosti. Výsledkom je pevný a pružný vonkajší plášť, ktorý je ľahší ako polykarbonát.
Uhlíkové vlákno
Škrupiny z uhlíkových vlákien sú pevné a ľahké. Výhodou prilby z uhlíkového vlákna je jej schopnosť rozložiť energiu v prípade nehody, a preto ponúka lepšiu celkovú ochranu ako plastové alebo kompozitné škrupiny.
Uhlíkové vlákno však nedokáže absorbovať hluk, preto sú prilby z uhlíkových vlákien zvyčajne rovnako hlučné ako kompozitné prilby. Treba tiež počítať s tým, že prilba, ktorá je zo 100 % uhlíkových vlákien, bude mať vyššiu cenu ako škrupiny z kompozitu alebo plastu.
Polystyrénová vložka absorbujúca náraz
Bezpečnosť jazdca zabezpečuje aj polystyrénová vložka, ktorá sa nachádza medzi vrchným plášťom a vnútornou vložkou. Táto vložka je vyrobená z peny EPS (expandovaný polystyrén). Primárnou funkciou vložky je absorbovať náraz a zabrániť prenos energie z nárazu na vašu hlavu.
V cenovo dostupných prilbách s obmedzeným rozsahom veľkostí škrupiny je často používaná jednotná hrúbka vložky EPS, čo znamená, že vložka EPS je rovnaká pre všetky veľkosti. Na druhej strane, v prilbách vyššej kategórie, ktoré ponúkajú širšiu škálu veľkostí škrupiny, bude vložka EPS prispôsobená rôznym hrúbkam. To znamená, že hrúbka EPS vložky môže byť prispôsobená pre každú konkrétnu veľkosť prilby, čo môže zlepšiť celkovú ochranu a pohodlie.
Tento rozdiel v konštrukcii prilieb môže ovplyvniť ich cenu, pričom prilby s jednotnou hrúbkou EPS môžu byť lacnejšie a viac štandardizované, zatiaľ čo prilby s prispôsobenou hrúbkou EPS pre každú veľkosť môžu byť drahšie, ale ponúkajú lepšiu ochranu a pohodlie pre konkrétne veľkosti hlavy.
Vnútorná výstelka
Ďalšia vrstva je tá, ktorú vidíte na vnútornej strane prilby, keď si ju nasadíte. Táto vrstva je predovšetkým o pohodlí a priliehavom strihu. Mnohé prilby majú odnímateľné výstelky, ktoré je možné prať v práčke, čo je skvelá funkcia, ktorá vám uľahčí starostlivosť o prilbu.
Vnútorné vložky sa vyrábajú z rôznych textílií, ktoré sú priedušné, odvádzajú vlhkosť, sú hypoalergénne, odolné voči zápachu, baktériám a plesniam a pod. Tieto funkcie sú často prehliadané, ale môžu hrať dôležitú úlohu pri vašom rozhodovaní pri kúpe prilby.
Vložky a lícnice do výstelky
Určite máte záujem o to, aby vaše jazdy na motocykli boli čo najpríjemnejšie a bezpečné. Zle sediace lícnice v prilbe môžu spôsobovať nepríjemnosti a v konečnom dôsledku aj ohroziť vašu bezpečnosť. Našťastie, výmena lícnice prilby nie je zložitá a môžete ľahko nájsť náhradné diely online alebo v obchode so špecializovaným motocyklovým vybavením.
Pamätajte ale, že aj keď výmena lícnice môže znieť ako jednoduchá úloha, je dôležité dodržiavať všetky pokyny výrobcu a uistiť sa, že nové lícnice sú správne nainštalované a pevne upevnené. Týmto spôsobom môžete zabezpečiť, že vaša prilba bude pohodlná a poskytne vám potrebnú ochranu pri jazde na motocykli.
Remienok pod bradou
Remienok pod bradou je kľúčovým prvkom pre udržanie prilby na mieste v prípade nehody.
Mal by byť pohodlný a ľahko nastaviteľný. Nylonový remienok je pevný a odolný voči rôznym teplotám a podmienkam. Rozdiel spočíva v zapínaní, ktoré spája dva popruhy.
Prvým uzáverom je dvojitý D-krúžok, ktorý je známy svojou pevnosťou a spoľahlivosťou. Druhým uzáverom je mikrometrický uzáver, ktorý sa často používa na modulárnych prilbách kvôli svojej jednoduchosti použitia.
Priezor/štít
Priezor je ďalším dôležitým aspektom prilby, ktorý by mal byť zohľadnený pri výbere vhodnej prilby. Je dôležité, aby bol priehľadný a čistý, aby ste aj pri nízkej úrovni osvetlenia dobre videli na cestu a okolie. Pri výbere priezoru alebo štítu je dobré sa vyhnúť dymovým a tónovaným variantom, pretože môžu obmedzovať jasné videnie a zhoršovať bezpečnosť.
Štíty prilby sa zvyčajne vyrábajú z polykarbonátu a ponúkajú odolnosť a flexibilitu. Lacnejšie prilby môžu mať akrylové priezory, ktoré sú krehkejšie a menej odolné proti poškriabaniu.
Tí, ktorí majú k dispozícii dostatočný rozpočet, môžu investovať do štítu, ktorý má špeciálnu úpravu alebo systém proti zahmlievaniu a poškriabaniu. Najznámejší je systém Pinlock. Pinlock je špeciálna fólia proti zahmlievaniu, natiahnutá medzi dvomi úchytnými zámkami na vnútornej strane štítu. Funguje ako vzduchová izolačná medzera, ktorá zabraňuje roseniu a zahmlievaniu plexi zvnútra.
Slnečná clona
Slnečná clona je integrovaná v prednej časti prilby, čo vám umožňuje sklopiť ju v prípade potreby alebo ju vyklopiť späť do prilby, keď ju už nepotrebujete. Slnečné clony by mali mať dostatočnú optickú kvalitu, aby poskytovali jasné a ostré videnie bez skreslenia farieb alebo obrazu.
Nemali by obmedzovať periférne videnie jazdca ani ovplyvňovať ďalšie bezpečnostné systémy, ako napríklad systém proti zahmlievaniu priezoru. Mali by byť vyrobené z odolných materiálov, ktoré odolávajú opotrebeniu a poškodeniu. Dôležité je tiež, aby boli schopné zvládať rôzne poveternostné podmienky.
Alternatívou k sklopnej slnečnej clone je fotochromatický priezor, ktorý stmavne alebo zosvetlí automaticky v závislosti od množstva UV svetla, ktoré naň dopadá.
Vetracie otvory
Vetracie otvory v prilbe sú obzvlášť užitočné, najmä ak jazdíte v horúcich podmienkach. Pokročilé ventilačné systémy umožňujú jazdcovi udržať si chladnejšiu hlavu a zároveň zabraňujú zahmlievaniu štítu tváre v dôsledku kondenzácie dychu.
Je dôležité vziať do úvahy niekoľko faktorov:
●Počet a umiestnenie otvorov: Ideálne je, ak prilba má dostatočný počet otvorov a sú umiestnené tak, aby umožňovali efektívny prietok v
Webové stránky www.motodemon.sk používajú pre zlepšenie funkcií a vyhodnotenie návštevnosti súbory cookies. Používaním súhlasíte s používaním súborov cookies. Viac informácií.NesúhlasímRozumiem